| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
Mogens Tranders
Indmeldt: 15. jan 2007 Indlæg: 20 Geografisk sted: Ejby ved Køge
|
Skrevet: 28. februar 2010, 15:03 Emne: Camino Potugués |
|
|
De tidligere indlæg handler tilsyneladende kun om turen fra Oporto til Santiago. Er der nogen, der har erfaring med turen fra Lisboa til Santiago?
Vi har tænkt på at gå den her i foråret. Der skulle være færre pilgrimme på ruten.
Ærbødigst
Mogens _________________ Mogens Tranders, Santiagopilgrim 2005 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Med tæerne fremad
Indmeldt: 13. mar 2010 Indlæg: 18
|
Skrevet: 13. marts 2010, 18:08 Emne: |
|
|
| Efter at have gået camino frances og camino del norte (som nu er 99,9% pilemarkeret) i 2009 er jeg netop klar til en udvidet camino portuguis med start 9/4 2010 i Faro, over Sagres og derefter Lisabon og videre. Efter udenlandske internetsider er ruten fra Lisabon nu også 99,9% pilemarkeret. Så - just to it. Kan rapportere egenerfaringen omkring 1/6. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Tuan
Indmeldt: 07. jan 2009 Indlæg: 6 Geografisk sted: København
|
Skrevet: 21. marts 2010, 12:16 Emne: Re: Camino Potugués |
|
|
| Mogens Tranders skrev: | De tidligere indlæg handler tilsyneladende kun om turen fra Oporto til Santiago. Er der nogen, der har erfaring med turen fra Lisboa til Santiago?
Vi har tænkt på at gå den her i foråret. Der skulle være færre pilgrimme på ruten.
Ærbødigst
Mogens |
Glæder mig til at hører om turen tager selv afsted i sep/okt fra Porto...
John Brerley har lavet en udemærket maps rute om CAmino potugues |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Mogens Tranders
|
Skrevet: 21. marts 2010, 15:09 Emne: |
|
|
Kære Tuan
Vi går desværre ikke turen alligevel. Vi havde svært ved at finde oplysninger nok. Den forekom mere "primitiv" end Camino Francés, så det er første gang min kone skal ud på længere vandring - ja, bo og leve under "enkle" forhold, så valgte vi den sikre, som jeg kender - på trods af, at der vil være mange mennesker.
Ærbødigst
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Tuan
Indmeldt: 07. jan 2009 Indlæg: 6 Geografisk sted: København
|
Skrevet: 21. marts 2010, 15:33 Emne: |
|
|
| Mogens Tranders skrev: | Kære Tuan
Vi går desværre ikke turen alligevel. Vi havde svært ved at finde oplysninger nok. Den forekom mere "primitiv" end Camino Francés, så det er første gang min kone skal ud på længere vandring - ja, bo og leve under "enkle" forhold, så valgte vi den sikre, som jeg kender - på trods af, at der vil være mange mennesker.
Ærbødigst
Mogens |
Det var trist at hører
Hvilken oplysninger mangler du?
I portugal er der ikke mange albergue, men der er mulighed for at overnatte på pension som lægger på vejene. Jo tættere i er på Spanien jo flere vandrehjem er der.
Tager afsted alene fra Porto i september og glæder mig rigtig meget til det  |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Mogens Tranders
|
Skrevet: 22. marts 2010, 14:46 Emne: |
|
|
Kære Tuan
Det er især ruten fra Faro eller Tavira via Fronreira - Guarda - Orense, der forekommer ubeskrevet. Jeg er arbejdsramt i efteråret, så jeg har ikke muligheder før til næste år.
Ærbødigst
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Med tæerne fremad
|
Skrevet: 9. april 2010, 1:12 Emne: Imorgen |
|
|
Hvor begynder "caminoen" ? spørges ofte.
Det rigtige svar er, DER hvor du synes !
I gamle dage var svaret: Hjemmefra.....
I dag - med vores luxus - der hvor du lyster !
Er ruten markeret - hvor kan man sove - hvad koster det - er der beskidt - osv ? TÆNK - lige på gamle dage ! INGEN pile, ingen billige herberger, ingen ingen ingen - og intet SPROG. INGEN kunne tysk, fransk, catalansk, spansk. Til gengæld var der "vilde dyr" og røvere over alt. Til gengæld var "udstyret" forfærdeligt. Men de slap for vabler - alle havde fodsådler som hårdt læder...
I morgen - starter min Camino Portugies. Vil gøre det man kunne gøre i GAMLE dage - for at finde vej. Hav vandet på venstre side - og gå mod nord. Så ender man vel i Santiago. Hvilken vej jeg skal gå, hvor jeg skal sove, spise (og skide) - ved jeg ikke. Men det er vel også en del af charmen.....
Når jeg om ca 6 uger nærmer mig Santiago - og møder de første "mængder" af pilgrimme - med rygsækkene kørt, frokostbiler og guider - vil jeg KYSSE dem - tænke og juble: FEDT - her er mennesker som gør DET på DERES måde. FEDT de gør det. FEDT at der er plads til os alle - i guds, jesus, allas, budhas, peter og lones navn.
Jeg vil nyde at være på guds afveje. Jeg vil fejre den første pil i LISABON - og tage 5 billeder af den. Grænsen mellem det "vilde" og civilisationen. Nu er VEJEN markeret (og man skal ikke en gang tænke selv over retningen).
Og det er DET, som jeg ser - elsker - ved at være PEREGRINO anno 2010. Når hjernen bliver slået HELT fra. Det simple liv uden HVERDAGEN og dets forpligtelser. Når det gør sundt ondt - og der ikke er plads til en tanke. Når det er FRI - i gående stilstand eller bevægende stilhed.
Camino Portugies - vil / skal nok berette om turen i juni - om mulighederne fra Lisabon i alm. pilgrims-vandre-regi. Om brandstationerne som skulle være ok at sove på osv. Om pilene. Om alle de vilde farlige ulve!!!!!!!!! (bare der ikke er bjerg-geder)
PS som ny i dette forum:
Min personlige hyldets til "Anette" - måske havde jeg aldrig kommet så "langt" i pilgrimstingen - hvis det ikke var for hendes åbenhed og hjælpsomhed (TTAAKK).
Mon amigos/peregrinoes - till then:
You never walk alone (Liverpool)
but you have to walk yourself
have modet - tage springet
just do it (Nike-slogan)
og
først der
giver alting altid sig selv..............
De 3 sværeste skridt:
Få pakket
Kysse sine (små) børn farvel
AT SKULLE HJEM IGEN (smil)
Camino Portugies - jeg skal gi dig skal jeg - jeg skal nyde dig - på min måde................. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Mogens Tranders
|
Skrevet: 9. april 2010, 17:31 Emne: |
|
|
Kære "Med tæerne fremad"
Jeg glæder mig oprigtigt til at høre, hvordan det er gået dig. Jeg er nemlig ganske enig med dig - med hensyn til at overvinde besværligheder og leve primitivt. Men min kone skal med i år. Hun har aldrig gået langt. Hun kan heller ikke sove - hvorsomhelst osv. Så jeg/vi har valgt det sikre. Jeg tilslutte mig iøvrigt din hyldest til Annette!!! Tak Annette for mange gode indlæg.
Ærbødigst
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Birthe Andersen
Indmeldt: 01. feb 2010 Indlæg: 35 Geografisk sted: Svendborg
|
Skrevet: 10. april 2010, 19:36 Emne: |
|
|
Kære med tæerne...
Er der mulighed for at du kan begynde at skrive lidt undervejs? Jeg kan kun tage afsted i juli og har været meget i tvivl på grund af de mange varslede pilgrimme i år. Men jeg VIL afsted - og kunne måske gå fra Portugal - og vil derfor meget gerne høre noget. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Med tæerne fremad
|
Skrevet: 16. april 2010, 21:21 Emne: Lavtryksramt |
|
|
Med et humoer paa hoejde med Mount Blanc er jeg blevet lavtryksramt i Portugals syd-vestligste hjoerne. Luxus pilgrimmen er krybet i ly paa et hostels, hvorfra selve "hjoernet" kan tages paa et par dagsture. Henrik den soefarende rejste ud herfra og jeg noejes med at vende det. Forskellen er - at jeg kommer hjem igen - det gjore han ikke!
Forlod mine fodspor i Faro - med kilometervis af uberoert strand. Ingen fornuftige mennesker gaar saa langt paa stranden i vandkanten med stoevler og rygsaek.
Fulgte sydkysten vestpaa med en skiftende fantastiske udsigter, klipper, strande og kilometervis af turist- og hotelkomplekser. Vandloeb, sump-omraader og private grunde sendte en paa lange rundture. Omveje findes jo ikke - kun ekstra oplevelser.
Skulle selvfoelgelig som pilgrim omkring SILVES paa vejen. Portugals stoerste MAUERBORG hvor "vi" danskere gav dem en paa frakken omkring aar 1200 og sendte dem langt sydpaa (eller rettere - bare slagtede dem). Gad vide hvem der doebte den anden by "ALVOR" ?
Tilbage til sydkysten og vestpaa. Er saa nu sat paa PT lavtrykspause naer SAGRES - det kan og skal en luxus pilgrim tillade sig, naar man skal LEVE som saadan i lang tid. Tag over hovedet. Yoghurt og aeg i koeleskabet. Hvilken luxus.... Tror den store vejrgud syntes min haevede askilles-scene skulle have en pause - smil.
Naar solen skinner, er det naesten for dejligt varmt til at gaa paa denne aarstid her (april). Naar det regner - er det som at staa i bruseren. Men til gengaeld - det blaeser ikke - det stormer bare.
Man kan ikke sige "camino" uden at taenke tempelriddere. Og de har soerme ogsaa gjort deres hernede sydpaa i Portugal). En hel historie for sig selv, som man loebende bliver mindet om i gaaende tilstand.
PS: Dagen foer min ankomst til FARO - havde der vaeret en kvinde midt i tresserne fra usa - som (ogsaa) var paa "samme "mission": Fra Faro til Santiago. Saa ingen af os er helt "alene" paa vejen - selvom vi sikkert aldrig moedes.
Fredag aften den "tillykke til dronningen" 2010 - skrevet lige fra leveren. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Med tæerne fremad
|
Skrevet: 14. maj 2010, 20:03 Emne: 14 maj 2010 - update |
|
|
ALT klapper hernede - og alting er utroligt nemt.
Ruten fra Lisabon er godt afmaerket (smaa mangler mellem Mealhada og Porto). Brandvaesenet har givet mig tag over hoved naesten hele vejen mellem Lisabon og Porto. Faktisk ingen pilgrimme foer Porto.
Efter Porto:
3 "nye" alberger til de 3 foerste dage goer det jo nemt. Ca 25 pilgrimme nu efter Porto - mange tyskere grundet en ny artikel i Speigel.
Herfra Ponto de Lima er der 2 dage til den spanske graense krydses..... hvor jeg forventer 100 ekstra pilgrimme. (=110 km til Santiago).
GENERELT - skynd jer - inden alle finder ud af hvor nemt det er - og maengden af pilgrimmen vokser.
Kaempe smil og hilsen herfra Portugal.
MTF |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Med tæerne fremad
|
Skrevet: 24. juni 2010, 2:21 Emne: Ultimo juni |
|
|
Ufatteligt at et indlæg kan stå som det sidste i over en måned.....
Fik gået til - var det Santiago ? - der var i hvert fald mange mennesker. Nød de 2 uger med med-pilgrimme - - - med ømme fødder osv. Tid til at dele en øl, brandy og lign. - og snakke om hjemlige ting. Det er jo også en del af pilgrimslivet..... mødes med ligesindede langt hjemmefra - og snakke om det der hjemme.....
I Santiago fortsatte jeg lige ud.... de fleste fortsætter lige ud til Finesterra - men jeg kunnne fortsætte "lige ud" til Camino Ingles. En fantastisk (lille) camino.
Enden på det hele er - at jeg nu er hjemme og har sendt en "beskrivelse" af sted til BLADET.... (Redaktøren har lovet at gøre den læsevenlig)... så de specifikke detaljer og oplysninger - må du finde der.....
GOD sommer til alle - jeg vil dyrke min familie og pleje min fod - med "no-go" og ved en swimmingpool i sydfrankrig....... |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|